|
Wim Van Renterghem
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 16 Januari 2007 - 21:54:08 » |
|
Merelbeke Centrum is allesbehalve een dorp, en zal het ook nooit meer worden. Het is volledig opgenomen binnen de afbakening van het grootstedelijk gebied Gent en evolueert onstuitbaar verder als voorstedelijke kern. Maak er dus het beste van, binnen de grenzen van deze realiteit. Zorg er bvb. in eerste instantie voor dat de Hundelgemsesteenweg "omgeleid" wordt, anders is leefbaarheid en pleingevoel een onbereikbare illuzie, alle masterplannen ten spijt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jonathan
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 16 Januari 2007 - 22:05:45 » |
|
Origineel gepost door Wim Van Renterghem Merelbeke Centrum is allesbehalve een dorp, en zal het ook nooit meer worden. Het is volledig opgenomen binnen de afbakening van het grootstedelijk gebied Gent en evolueert onstuitbaar verder als voorstedelijke kern. Maak er dus het beste van, binnen de grenzen van deze realiteit. Zorg er bvb. in eerste instantie voor dat de Hundelgemsesteenweg "omgeleid" wordt, anders is leefbaarheid en pleingevoel een onbereikbare illuzie, alle masterplannen ten spijt. Het is waar wat je zegt. Niettemin vind ik dat maximale inspanningen moeten geleverd worden om geen banlieu van onze gemeente te maken. De Stad Gent moet stoppen met uitdeinen. Tevens moet Merelbeke stoppen met verkavelen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bud the Stud
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 17 Januari 2007 - 21:16:22 » |
|
Jonathan, ik kan u aanraden eens volgende door te nemen : http://www.merelbeke.be/site/index.php?id=bes/bes5004Dan zal je zien dat Merelbeke duidelijk ingedeeld wordt in een zone waar verkavelingen wel nog kunnen onder bepaalde voorwaarden en anderen jammergenoeg niet meer in aanmerkingen komen of zullen komen. Wie van Merelbeke alla Wim Sonnevelds 'Langs het tuinpad van mijn vader' houdt zal zijn ding zeker vinden in onze 'rand' : Bottelare, Munte, Melsen, Schelderode, ... . Merelbeke-centrum gaat dan meer richting 'Mijn Gent' van Koen Crucke, op dezelfde tonen van Sonneveld trouwens.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jonathan
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 17 Januari 2007 - 21:43:05 » |
|
Ook in het centrum en de kwenenbos moet men hier mee stoppen. Ik hoop echt dat die verkaveling tussen de Schellebellepontweg en Hundelgemse Steenweg er niet zal komen; waarom maakt men daar bijvoorbeeld geen stukje bos van? Ook heb ik gehoord dat er op dat laatste maïsveldje aan de Polderstraat zal gebouwd worden. Ook de mensen van Merelbeke en de Kwenenbos, Bud, hebben behoefte aan meer groen. Ik vind dat zoiets ingrijpends als een verkaveling trouwens door mensen van de buurt moet beslist worden. We moeten de jonge generatie ook het recht geven om bijvoorbeeld te kunnen ravotten in de natuur. Mensen wonen niet in gemeente om er een stad van te maken. Ik weet nog hoe teleurgesteld ik was toen die verkaveling aan de watertoren er kwam, een plaats waar ik al die avonturen als kind beleefd heb. De Kwenenbos is echter nog ingrijpender aan veranderen! Dit moet absoluut ophouden. Ik hoop dat een aantal mensen een actiegroep oprichten en een volksraadpleging afdwingen telkens wanneer er nog verkaveld wordt. En zo niet: een hevige oppositie van groen! en VB.
[bewerkt op 17-1-2007 door Jonathan]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Erik
Lid Afrit Merelbeke
Full Member
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 17 Januari 2007 - 21:53:46 » |
|
Bud,
ter info,
die "tonen" zijn niet van Wim Sonneveld,
zelfs van geen andere Wim . . .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wim Van Renterghem
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 17 Januari 2007 - 22:35:41 » |
|
Beste Jonathan, ik denk niet dat het VB verkavelingsinitiatieven zal proberen dwarsbomen. Vergeet niet dat verkavelingen in Merelbeke meestal alleen nog plaatsvinden op dure stukjes bouwgrond van gewoonlijk "kleine" eigenaars die het geërfd hebben of er lang voor gespaard hebben. Zo ook met de voorbeelden in de Kwenenbos die je aanhaalt. Het is echt niet sympathiek "naar het volk toe" om de Vlaming zijn baksteen in zijn maag niet te gunnen. Groen! zal er wel degelijk tegen fulmineren, en theoretisch gezien absoluut terecht - trop is genoeg -, maar waarschijnlijk op een irrealistisch wijze. Er is maar één mogelijkheid om, nu alle structuurplannen er zijn, verkavelingen definitief onmogelijk te maken: de gronden te laten verwerven door de overheid, aan de reële waarde ervan. Zie het voorbeeld van de verkaveling aan de Lindestraat in Bottelare. Hier wil de gemeente een stukje groen bewaren of heroprichten, dus heeft ze gekocht aan 170 € per vierkante meter... Dit is consekwent zijn. Maar of de modale belastingsbetaler begrip heeft voor dergelijke uitgaven met zulke doelstellingen?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guido Mortier
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 17 Januari 2007 - 23:11:09 » |
|
De ideeën van Jonathan over de herwaardering van ons Dorpscentrum en de stedenbouwkundige ontwikkeling van Merelbeke (bouwstop, geen verkavelingen meer toestaan, ...) zijn niet realistisch. Ik gun Jonathan zijn idealen, maar tussen droom en werkelijkheid ... Toch raakt hij met zijn betoog een zeer gevoelige snaar in het gemeentelijk beleid. Ik hoop dat het nieuwe gemeentebestuur er andere stedenbouwkundige normen op nahoudt dan het bestuur 2001-2006 waar de doelstelling maximalisatie was van de bouwmogelijkheden (en zelfs meer ... denk maar aan het appartementsgebouw rechtover de handelszaak Hortus aan de Molenhoek waarvan Schepen J. Jonckheere zelfs verklaarde dat het gebouw er normaal niet mocht komen). De kritiek van Groen! in de kiesstrijd over de maximalisatie van de appartementsbouw in Merelbeke was terecht. Er ligt dus een zware last op de schouders van de bevoegde schepenen H. De Vis (stedenbouw) en J. Jonckheere (ruimtelijke ordening) en binnen 3 jaar pro-schepen P. Rousseaux. Ik ben echt benieuwd of er inzake stedenbouw in Merelbeke een nieuwe wind zal waaien.
[bewerkt op 17-1-2007 door Guido Mortier]
|
|
|
|
|
|
Nooit opgeven
|
|
|
|
Bud the Stud
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 18 Januari 2007 - 00:15:35 » |
|
Jonathan, je zal zien dat alle woninguitbreidingsgebieden die in aanmerking komen rondom reeds omringd zijn door woningen of deels omringd zijn of deels al aangesneden woonuitbreidingsgebied zijn. Ik heb eerder al op dit forum gepleit dat van mijn part alle gronden die omringd zijn door woningen, de zogenaamde binnengebieden, voor mijn part in aanmerking mogen komen voor verkaveling. Wat is men op die plaatsen met een bosje ? Is het niet veel beter te compenseren aan de bestaande bossen en die dan te vergroten ? Tevens ben ik een voorstander van de regels om openbaar groen te voorzien in de nieuwe verkavelingen zoals nu meestal (ik dacht zelfs altijd ?) opgelegd wordt.
Misschien moet we zelfs de 'verloren' vierkante meters overcompenseren door een veelvoud aan te kopen grenzend aan park/natuurgebied, uiteraard met gemeenschapsgeld hoewel ik meen dat men daar ook subsidies kan voor krijgen.
Voor het voorbeeld in Bottelare ben ik alleen te vinden in theorie. Indien er in de praktijk 170 €/m² moet betaald worden dan is dat voor mij een brug te ver, hoe nobel het doel, het is simpelweg te duur. Met dat geld kan men veel meer vierkante meters uitbreiding ter hoogte van het Gentbos kopen hoe jammer dat dan ook voor die strook in het dorpszicht van Bottelare mag zijn.
Guido : die appartementen in het centrum. Kijk over smaak valt moeilijk te discussieren hé maar eigenlijk ben ik daar principieel niet tegen. Ok, 't is misschien een verdiep te hoog, mja mja mja, misschien wel ja maar eigenlijk vind ik dat het op die plaats moet kunnen. Men heeft mijns inziens wel een kans laten liggen om bepaalde materialen, een bepaalde stijl te bepalen. Een stijl die zou kaderen binnen het masterplan dat nu opgemaakt zal worden maar goed den 'Atlantic Wall' staat er nu en zal niet meer verdwijnen.
Ach, het is allemaal zo simpel niet. En dat gedoe ter hoogte van den Hortus - Texaco : hadden ze in het vorig bestuur e wa meer naar mijn favorieten Blauwen geluisterd hé ... .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guido Mortier
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 18 Januari 2007 - 00:38:01 » |
|
Het is eigenlijk wel simpel Bud. Men moet gewoon een beetje politieke moed hebben en niet meehuilen met de wolven in het bos. Maar ja, dan word je aanzien als 'moeilijke jongens' en word je uitgesloten. Het is allemaal een kwestie van eerlijkheid, integriteit en een beetje durf. Boontje komt om zijn loontje (of is het andersom?)
[bewerkt op 18-1-2007 door Guido Mortier]
|
|
|
|
|
|
Nooit opgeven
|
|
|
|
Jonathan
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 18 Januari 2007 - 01:44:34 » |
|
Op den duur wordt alles een binnengebied hé Bud. Als men Merelbeke leefbaar wil houden, dan moet er iets gebeuren. Dan moet er een verandering in die Vlaamse mentaliteit komen. Ik vind hetgeen wat je zegt over de verloren vierkante meters compenseren echter wel een vrij goed idee. Laten we deze van de laatste tien jaar nu compenseren!:D Daar ben je waarschijnlijk geen voorstander van? Neen, ik vind dat het niet zoveel oplevert om van landbouwgrond bos te maken om de verkavelde (oud-)landbouwgrond te compenseren. De landbouwgrond die men dan wil bebossen heeft immers ook zijn waarde (vooral landschappelijk en cultureel dan).
ps. ik weet dat ik geen kenner ben en totaal geen snars weet van al die wetgeving daarrond ... Maar het is belangrijk om aan de volgende generaties te denken. Dat is vaak het probleem met partijpolitiek: men denkt teveel op korte termijn (en dus aan herverkiezing).
[bewerkt op 18-1-2007 door Jonathan]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luc Taildeman
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 18 Januari 2007 - 15:14:36 » |
|
Guido, ik dacht dat het "Loontje komt om zijn boontje" was maar na een consultatie van het web moest ik vaststellen dat beide varianten voorkomen..........
|
|
|
|
|
|
"is it tomorrow or just the end of time"
|
|
|
Paul Martens
Newbie
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 18 Januari 2007 - 16:32:18 » |
|
' Het is belangrijk om aan de volgende generaties te denken' schrijft Jonathan. Hij heeft méér dan gelijk. Die overweging is trouwens altijd mijn leitmotiv geweest in de 20 jaar dat ik in deze gemeente bevoegd was voor de ruimtelijke ordening. Maar tussen droom en daad staan altijd een pak wettelijke en praktische bezwaren in de weg, en op het gebied van ruimtelijke ordening ook de meeste liberalen en sommige CD&V-ers. Ik ken ervan mee spreken... Het is nog niet zolang geleden dat ene Patrick Lachaert in volle gemeenteraad uitriep dat er ' al meer dan genoeg groen is in Merelbeke '. En wat die man onder ruimtelijke ordening verstaat, dat heeft Merelbeke kunnen ervaren in de voorbije zes jaar. Dus, Jonathan, maak je voor de volgende zes jaar maar niet te veel illusies. Tenzij er een mirakel gebeurt. Daar zal dan 'den favorieten blauwen' van Bud the Stud moeten voor zorgen. Ik gun die man het voordeel van de twijfel,en wens hem een flinke dosis politieke moed toe.
|
|
|
|
|
|
Wie leeft zal zien
|
|
|
|
hugo de moor
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 17 Februari 2007 - 16:17:37 » |
|
Bij de renovatie van het kerkplein moet er toch eens gedacht worden waar en hoe men best het oorlogsgedenkenteken zou herplaatsen. Het instandhouden van dit monument ligt wel gevoelig in mijn schoonfamilie.Inderdaad,één van de gesneuvelden wier namen gebeiteld staan op het monument is deze van grootvader Achiel Corneel Garré,echtgenote van Odile Marie Bettens. Achiel Garré is geboren te Meirelbeke op 23 november 1879 en sneuvelde op 24 augustus 1914 dus amper 10 dagen na de Duitse inval en dit bij het verdedigen van de citadel te Namen Odile Bettens werd alzo een zeer jonge weduwe met twee kleine kinderen.Door de Belgische Staat werd zij nadien jaarlijks bedacht met een amzalig oorlogspensioentje,zodat zij genoodzaakt werd verder door het leven te gaan als keutelboerin om te voorzien in haar levensonderhoud en dat van haar twee kleine kinderen. Ik breng dit onderwerp nu ter sprake omdat in toevallig vorige week het doodprentje vond van grootvader die sneuvelde als" Soldaat bij het 1° Jagers te voet" De tekst luidt als volgt: "Zijne echtgenote wierd bedroefd en begon te weenen omdat zij op gepasten tijd geene tijding van haren man ontving.Zij weende ontelbare tranen en zeide :och mijn man!....Ge zijt verre van mij naar het oorlogsveld getrokken,gij het licht mijner oogen,de steunstok mijner zwakheid,de troost van mijn leven,de hoop onzer kindeen.... en eene godvruchtige stem sprak tot haar:Vrouw zwijg en wil u niet ontstellen....welvarend is uw man,want kostelijk is zijne dood geweest in Gods oogen en naar den schoonen hemel heeft zij hem gebracht. Geen grooter vaderlandsliefde kan iemand hebben dan zijn leven voor de redding van dit land op te offeren. Komt vrienden en dorpsgenooten ,komt en ziet de martelaars van het Vaderland met de kronen met dewelke de Heer,ten dage der blijde vergeldinghen gekroond heeft. Belgen,vereert zich in het bloed zijner helden en de Heer hierboven troost zich in zijne vrome dienaars."
De lezer van het prentje kon 3OO dagen aflaat verdienen bij het uitspreken van "Zoet hart van Maria,wees mijn heil" Of dit nu nog geldig is weet ik niet. VRAAG:Zou grootvader Achiel ,voor wat betreft 1914-1918 niet het EERSTE Merelbeekse oorlogsslachtoffer geweest zijn??
Ik heb bidprentje overgemaakt aan de gemeentelijke archiefdienst.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
waarnemer
Jr. Member

|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 30 Mei 2007 - 20:19:02 » |
|
Vandaag vernomen dat het kasteel Mijleke aan de Lembergsesteenweg volledig wordt afgebroken i.p.v herop te bouwen. Weet iemand hier iets meer over? Zonde dat men zo iets moois helemaal laten verkommeren heeft, of was dit misschien de bedoeling om te mogen afbreken?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belleman
Jr. Member

|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 30 Mei 2007 - 21:28:26 » |
|
heb ooit horen vertellen dat men er service flats ging in maken. over de recentste geschiedenis weet ik niets, maar zoals het er de laatste jaren bijstaat kan men eigenlijk niets anders dan helemaal afbreken. jammer dat het (blijkbaar) verloren gaat (ook jammer dat men 50 jaar terug een hoop andere kasteeltjes afgebroken heeft om de ringvaart te kunnen graven). hopelijk blijft de boerderij ernaast intact.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hugo de moor
|
 |
« Antwoord #40 Gepost op: 31 Mei 2007 - 11:02:51 » |
|
Wij zien niets meer verschijnen van shepen Jan op dit forum en dat is echt jammer..Nochtans moet elkeen erkenen dat deze man in het verleden steeds blijk heeft gegeven van zijn goede kennis en opvolging van alle dossiers welke onder zijn bevoegheid vielen.
Zou schepen Jan ons nu ook eens willen informeren wat de stand van zaken is omtrent het fameuse MASTERPLAN voor de dorpskern en hoever staat het met het PLANNEN-en VERGUNNINGSREGISTER?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
waarnemer
Jr. Member

|
 |
« Antwoord #41 Gepost op: 01 Juni 2007 - 20:50:48 » |
|
Denk dat de boerderij ook zal verloren gaan, de boer zou zijn vergunning verkregen hebben om elders bij zijn veestapel een woonst met hangar te bouwen. En aan wie gaat de eigenaar dit nog verhuurd krijgen? Niemand die weet wat er in de plaats van het kasteel komt?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mal
Newbie
|
 |
« Antwoord #42 Gepost op: 01 Juni 2007 - 22:17:53 » |
|
De uitbater van deze hoeve gebruikt al stallingen gelegen in de Molenkouter !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hugo de moor
|
 |
« Antwoord #43 Gepost op: 06 Juni 2009 - 16:23:34 » |
|
Op het kerkhof,achteraan tegen de gevel van de MERLOO, ontwikkeld zich een sluikstort. Kroonjuweel is een stukgeslagen WC-bril. 'k ben benieuwd hoelang dit kunstwerk nog terplaatse zal blijven. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hugo de moor
|
 |
« Antwoord #44 Gepost op: 06 Juni 2009 - 16:59:04 » |
|
Sorry,moet zijn "ontwikkelde"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Antwoord #45 Gepost op: 22 Maart 2010 - 20:50:19 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mvdb
Gast
|
 |
« Antwoord #46 Gepost op: 23 Maart 2010 - 19:51:11 » |
|
ziet er erg mooi uit, hopelijk wordt het zo in werkelijkheid, misschien voelen we dan nog zoiets als een "centrumke"..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|